ANTI-LAG (MISFIRING SYSTEM) REMAP
Ønsker du at forbedre din bils ydeevne? Se vores dedikerede tilbud om tjenester relateret til ECU-omprogrammering og kortlægning. Mange mekanikere og tunere har allerede stole på os. Deltag i dem nu!
HVAD ER ANTI-LAG-SYSTEM (ALS)

Anti-Lag System (ALS, Misfiring System) er en metode designet til at reducere en forsinkelse af turboladers respons. Takket være det maksimeres effektiviteten af ​​en turboladet motor. Systemet eksisterer siden 80’erne, men i dag bliver det mere og mere vigtigt, især når motorkapaciteten konstant reduceres.

Anti-lag kan installeres som en enkeltstående enhed eller integreres i motoren.

SÅDAN FUNGERER ET MISVISENDE SYSTEM

Turboforsinkelse er et fænomen, der påvirkes negativt af gasresponset på grund af inertien af ​​de roterende komponenter i turboladeren. Der er en forsinkelse mellem at trykke på gaspedalen og den yderligere forøgelse af effekten, der opnås fra turboladeren. Denne forsinkelse forekommer i alle turboladere, men jo større turboladeren er, jo mere forsinkelse er der .

Forsinkelsen er iboende i design af turboladere, fordi de er afhængige af udstødningsgasser, når turbinerotoren drejes. Denne turbine har imidlertid sin egen vægt. Som et resultat skal du vente, indtil motoren kører og bygger udstødningsgastrykket, før turbinen begynder at rotere. På grund af sådanne egenskaber ved turboladede motorer, gade- eller racerbiler, der producerer kraft på meget store turboladere, skal de enten lide af et meget dårligt gasrespons eller se efter alternative løsninger. Når du bygger en dragracingbil, kan den løses med en kombination af start- og forstærkningskontroller, der tillader motoren at rotere frit med en høj nok hastighed til at rotere turboen, før den startes. Racerbiler, der konstant bremser og accelererer, som rallybiler, bruger andre komponenter såsom anti-forsinkelsessystemer.

Anti-lag-systemet fungerer ved forsætligt at brænde brændstof og luft i turboladerhuset. Systemet styrer doseringen af ​​brændstof til udstødningsmanifolden og er afhængig af de varme temperaturer i de omgivende komponenter for at antænde blandingen. Denne forbrænding tilvejebringer den nødvendige kraft til at holde turbinen i gang, selv når motoren ikke producerer betydelige røggasstrømme. Som et resultat roterer turboladeren altid og genererer en nyttig mængde luft uanset mængden af ​​udstødningsstrøm.

Ulempen ved dette er, at forbrændingskræfterne i turbinehuset forårsager høje spændinger på underenhederne til turboladere og forkorter levetiden for disse dyre dele. For eksempel udveksler biler fra World Rally Championship (WRC) normalt turboladere efter hvert løb på grund af de destruktive kræfter i systemer, der modvirker forsinkelser. Disse systemer er let genkendelige takket være de karakteristiske lyde, der ligner dem, der opnås under optagelsen af ​​pistolen.

METODER TIL ALS

Der er flere forskellige metoder til at tilføje ekstra brændstof og luft til udstødningsmanifolden, hvilket resulterer i nogle designændringer. De fleste anti-lag-systemer er baseret på en computer (sommetider en enkeltstående enhed, men det er ofte en OEM ECU-funktion), der ændrer brændstof- og tændingskort, når gashåndtaget er lukket. Forøgelse af brændstof-luft-blandingsformuen (mere brændstof) og tændingsforsinkelse betyder, at yderligere brændstof skubbes gennem motoren uden at brænde. Når denne uforbrændte blanding når turboladeren, vil den brænde op og forårsage de effekter, der er diskuteret ovenfor.

Ud over det ekstra brændstof, der kræves for at skabe eksplosioner i turboladeren, bruger nogle systemer forskellige metoder til at føre luft ind i udstødningssystemet. Dette kan gøres ved hjælp af en kombination af rør, ventiler og de iboende støvsugere, der er oprettet i nogle indsugningssystemer.

Anti-lag-systemer øger ydeevnen for turboladede køretøjer enormt, men på grund af det destruktivt høje tryk og temperaturer, disse systemer skaber, vil du måske overveje en anden tilgang, hvis du har et stramt budget.

 

FORDELE:

 

  • Øget motorydelse på grund af turboladerforøgelse
  • Øget kompressoreffektivitet over hele linjen.
  • Mindre motorbrud, når gashåndtaget er slukket
  • Poplyde og flammer fra udstødningen

 

ULEMPER:

 

  • den korte levetid for turbolader og motor
  • katalysatorens korte levetid
  • ALS kan være ulovligt i dit område
  • nødvendigheden af ​​at indstille servo til pauser
  • systemet skaber meget støj
  • ikke egnet til biler